Election Day.

Igår hade vi ordnat barnvakt för att fira demokratin med att rösta i EU-valet och äta en romantisk fettdrypande brunch. Brunchen intogs på Strand (f.d Street) och var högst medioker. Ihopklibbade nudlar och torra hamburgerbröd. Men det var en ok uppladdning inför att gå till vallokalen.



Ok, dig tar vi inte på allvar.


Alltså, jag förstår dem som inte röstar i EU-valet. Även om jag tycker det är en diss mot alla dem som lever utan rösträtt att inte rösta så hajjar jag grejen. Det kanske känns som att makten är så långt borta och allt det där.  Men OM man ändå bestämmer sig för att man vill påverka så kan jag inte låta bli att störa mig på det här. Enfrågepartier i all ära. Men enligt Fokus artikel så köper man ju grisen i säcken totalt. ( Och inget tyder på att det skulle vara ett felaktigt påstående )  Skall jag tolka det som att man skiter totalt i miljö, militära frågor, industri och jordbruk bara för att man vill kunna tanka ner senaste Terminator? Med en partiledare som säger:

" – Viktigare än vård, skola, omsorg, kärnkraft, försvarspolitik och skit som de har pratat om i 40 år"

Ja, såna "skitfrågor" kan väl omöjligen vara viktigare än att alla med dator skall kunna surfa fritt. Kom igen. Det om något tycker jag är en fet diss till dem som lever i diktaturer - att göra valet till nån spexig kuriosa och snacka om "demokratins grundvalar" när det i praktiken visat sig vara uddlösa lagar. Är alla dessa plöstligt så engagerade människor aktiva i amnetsy annars? Att värva medlemmar till ett parti utan avgift och med en fråga är kanske inte så svårt. Jag tycker lagstiftningen som kritiseras är utom all kritik. Men den verkar som sagt uddlös och i ett större perspektiv så är det om något en skitfråga. Just nu i alla fall.

Vi har människor som fryser ihjäl i våra storstäder på vintrarna, vi har redneckpöbel som lyckas fördriva irakiska flytktingar med stenkastning (och det är inte direkt softare i europa), vi har djurhållning som är att jämställa med tortyr. Vi har trafficking inpå knuten med bordeller i förorterna där svennebanan förlustar sig på minderåriga småtjejer. Vi har en integration som barkar åt helvete. EU:s jordbrukspolitik är ett eget kapitel. Men när våran puckade regering stiftar lagar som rent teoretiskt, på sikt kan hota vår internetintegritet, ja då jävlar går folk man ur huse och röstar på dagen pajas. Och att detta skulle röra sig om väljare som i stort är missnöjda med övriga partier (som jag är) , det köper jag inte.

 Alla som är inne på fildelning vet ju att det är olagligt. Så använd någon av alla olika anonymitetstjänster som finns och kör på. Eller gör som jag, använd dina grannars nätverk om du vill provlyssna en platta eller laddda ner simpsons.

Jag tycker verkligen antipiratlobbyn är patetisk. Jag tycker vår veka regering är än mer patetisk (därmed inte sagt att inte Bodström hade agerat likadant, eller värre) Jag tycker Piraterna och TPB är riktigt pinsamma de med. Men kom igen, världen är större, europa också. T.o.m. sverige och Stockholm är större än den jäkla fildelningsdebatten.

Lika lite som min generation kastades i fängelse för att vi spelade in LP på kasset kommer fildelarna att kastas i fängelse imorgon. Men lika lite som de där kasseterna då dödade industrin, lika mycket dödar nerladdningen skivbutiker och artister idag. SÅ ÄR DET. Att motivera sin nerladdning med att man ogillar skivbolagen är lika idiotiskt resonemang som att skita i att betala mackägaren för bensinen bara för att man ogillar Shells business i afrika.

polsk döds in your face.

 

Kommentarer
Postat av: Tesa

Jag håller med om allt men det var Gudrun jag gav min röst till, kul att Piratpartiet fick fler röster...

Folk är såna jävla idioter att jag bara vill gå och lägga mig.

2009-06-08 @ 14:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0